Bel ons op:  0800 2354758 of +3120 208 1200

Het verschil tussen PSTN en VoIP

Wij krijgen vaak de vraag wat het verschil is tussen PSTN en VoIP. In dit artikel wordt dit helemaal duidelijk dus als u zich dit ook afvraagt en twijfelt wat beter bij uw bedrijf past, lees snel verder.

Wat betekent PSTN?

Onder PSTN (Public Switched Telephone Network), het telefoonnetwerk, valt het oorspronkelijke analoge netwerk, wat oorspronkelijk alleen voor vaste telefonie bedoeld was. Tegenwoordig wordt dit netwerk steeds meer gedigitaliseerd, om zo meer data te kunnen versturen en ontvangen. Het resultaat hiervan is een evenwichtige verbinding zonder storingen of vertragingen en waarborgt hierdoor een goede kwaliteit. Vandaag de dag is het netwerk ook beschikbaar voor mobiele telefoons.

Wat is VoIP?

De opbouw van VoIP (Voice over Internet Protocol) is de conversie van het analoge spraaksignaal in een digitale vorm. Het spraaksignaal wordt namelijk via internet verstuurd in plaats van via het traditionele PSTN. Het spraaksignaal wordt omgezet naar een Internet-Protocol-paket (IP). Dit pakket is nodig om het spraaksignaal via internet te verzenden. Eigenlijk bestaat een gesprek uit heel veel van dit soort pakketjes. Op het moment dat er een pakketje niet juist aankomt, zal het opnieuw worden verstuurd. Dit kan niet tijdens een gesprek omdat daad simpelweg geen tijd voor is. Het verlies van pakketjes moet dus erg laag zijn om een goede verbinding tot stand te kunnen brengen. Dit is precies de reden dat VoIP last heeft van storingen en vertragingen en hierdoor een slechte kwaliteit van het telefoongesprek.

PSTN vs VoIP

tabel PSTN vs VoIP

Onze aanbeveling

Afsluitend kan gezegd worden dat het PSTN veruit het betrouwbaarste en beste verbinding is voor ondernemingen. Het aantal VoIP gebruikers stijgt elk jaar weer, maar toch komt VoIP niet in de buurt van PSTN. Dit komt mede door de storingen en vertragingen die zich voordoen bij het gebruik van VoIP. Op basis hiervan raden wij aan om met PSTN te werken, zodat u de beste kwaliteit in huis heeft. Wij bieden dan ook alleen maar diensten aan die gebruik maken van het PSTN.

Wij raden ook aan: Mocht u op zoek zijn naar een aansluiting voor uw servicenummer, zoek dan naar een PSTN aansluiting. Deze is altijd bereikbaar, heeft altijd dezelfde goede kwaliteit en is wereldwijd het grootste en betrouwbaarste telefoonnetwerk. Een vaste aansluiting is misschien iets duurder dan een VoIP aansluiting, maar wie wil er nou slechte kwaliteit en daardoor klanten verliezen om een paar cent te besparen?

Direct Offerte Aanvragen!

Neem Direct Contact Op!

I-Plus

Hoofdkantoor
Prof. J.H. Bavincklaan 2-4
1183 AT Amstelveen
Nederland

Registratie
KvK-nummer: 341 70 541
BTW: NL0019.43.155.B02

Contact gegevens
[T] 0800 – BELIPLUS
( 0800 – 2354758 )
[F] 0800 – FAXIPLUS
( 0800 – 3294758 )
[M] info@i-plus.nl

logo i-plus

Copyright I-Plus – Alle rechten voorbehouden.