Bel ons op:  0800 2354758 of +3120 208 1200

Deel 4 – Netnummers en de eerste “mobiele” telefoon

Na de Tweede Wereldoorlog de ontwikkeling van de telecommunicatie ging snel verder. In Amerika werd de netwerkcode ontwikkelt. Net als bij een aantal andere uitvindingen, AT&T en Bell Laboratories waren de koplopers. Al in de jaren ’40, AT&T begon met de ontwikkeling van het netwerkcode systeem en het werd in 1947 geïmplementeerd als het “North American Numbering Plan” (NANP). Dit overzicht bevatte alle telefoon netwerkcodes voor Amerika en Canada.

Auto telefoon

 Hoe werden de netnummers toegewezen?

Vreemd genoeg kregen de grote of dichtbevolkte steden lage nummers toegewezen. Het netnummer voor New York is bijvoorbeeld 212 geworden. Als je erover nadenkt lag het systeem om gebieden met een hoge populatie een laag netnummer te geven erg voor de hand. Destijds hadden telefoons nog een draai mechanisme om een nummer in te geven, waardoor lage kiesnummers een kortere uitbel tijd betekende. Hierdoor werd het uitbellen minder “arbeidsintensief”.

De eerste “mobiele” telefoon

De mobiele telefoon uit die tijd waren zeker niet de mobiele telefoons zoals wij deze vandaag de dag kennen. Ze leken meer op auto-telefoons (als u zich deze nog kunt herinneren). De eerste mobiele telefoontjes konden zelfs alleen vanuit een auto gemaakt worden. De uitbel systemen werden in auto’s geïnstalleerd en hiermee was de auto-telefoon geboren. Deze systemen namen ontzettend veel ruimte in beslag in de auto. De gehele achterbak van de auto was nodig om de “mobiele” telefoon kwijt te kunnen met de techniek van de jaren ’40. In de jaren ’60 was de benodigde ruimte teruggebracht naar de grote van een koffertje.

Autotelefoon kofferbak

Het Amerikaanse bedrijf Bell Telephone was wederom koploper met deze techniek en bood als eerste deze mobiele telefoon service aan. Op 17 juni 1946 het eerste gesprek met een mobiele telefoon werd gemaakt in St. Louis. Kort daarna het Illinois Bell Telephone bedrijf introduceerde de eerste auto-telefoon service in Chicago.

De klassieke telefonisten kwamen terug door de opkomst van de auto-telefoon en de mobiele telefoongesprekken, doordat elk gesprek manueel moest worden geschakeld.
Europa moest wat langer wachten op deze uitvindingen. De eerste auto telefoon werden in 1958 geintroduceert in Duitsland en zeker geen gemeenschappelijk goed. De paar gelukkigen die het zich konden veroorloven om zulke telefoons te kopen, moesten bijna 50% van de prijs van een nieuwe auto betalen.

De telecommunicatie stopte hier niet met ontwikkelen en tijdens de jaren ’50 en ’60 werden er weer nieuwe ideeën ontwikkeld. We zullen in het volgende blog artikel naar een aantal van deze ideeën kijken.

De geschiedenis van telecommunicatie
1. Deel 1- Telefonie en hoe het allemaal begon
2. Deel 2 – De Snelle Groei
3. Deel 3 – Het oversteken van de oceaan
4. Deel 4 – Netnummers en de eerste “mobiele” telefoon
5. Deel 5 – De eerste mobiele telefoon
6. Deel 6 – De geschiedenis van gratis servicenummers
7. Deel 7- Telefonie in het digitale tijdperk

Neem Direct Contact Op!

I-Plus

Hoofdkantoor
Prof. J.H. Bavincklaan 2-4
1183 AT Amstelveen
Nederland

Registratie
KvK-nummer: 341 70 541
BTW: NL0019.43.155.B02

Contact gegevens
[T] 0800 – BELIPLUS
( 0800 – 2354758 )
[F] 0800 – FAXIPLUS
( 0800 – 3294758 )
[M] info@i-plus.nl

logo i-plus

Copyright I-Plus – Alle rechten voorbehouden.