Bel ons op:  0800 2354758 of +3120 208 1200

Deel 6 – De geschiedenis van gratis servicenummers

Onze vorige twee blog artikelen van de serie “De geschiedenis van telecommunicatie” gingen over de uitvinding en de ontwikkeling van telecom apparatuur, zoals de “mobiele” autotelefoon en de eerste echte mobiele telefoon. Parallel aan deze uitvindingen was er ook in de telecom industrie veel ontwikkeling. Dit artikel gaat over het ontstaan en de opkomst van gratis servicenummers.

De voorlopers: Zenith nummers en “de gratis telefoondienst”

AT&T introduceerde gratis servicenummers op de Amerikaanse markt in de jaren ’60, maar het was al eerder mogelijk om gratis telefoongesprekken te voeren. Tijdens de jaren ’50 waren er zogeheten “Zenith” nummers in Amerika en Canada. Om zo’n nummer te kunnen bellen moest je eerst naar je provider bellen en zij verbonden je dan door naar het corresponderende Zenith nummer, welke in een speciaal telefoonboek voor “Zenith” nummers stond. De kosten voor dit gesprek werden betaalt door de houder van het nummer.

Een advertentie in “The Spokesman Review”uit 1959 legt uit wat het nut van een Zenith nummer was voor een onderneming:

 geschiedenis 6
In Engeland was er een vergelijkbare service beschikbaar, het zogeheten “Freephone Service”. Vertaalt naar het Nederlands “Gratis telefoondienst”. In de Duitstalige landen dit was ook wel bekend als “R-Gespräche”.

Het eerste gratis servicenummer

In 1967 introduceerde AT&T InWATS, de Inward Wide Area Telephone Service, in de Verenigde Staten. Met dit systeem was het mogelijk gratis telefoongesprekken te voeren zonder tussenkomst van een serviceprovider en hierdoor was het geautomatiseerde gratis servicenummer geboren. In het begin was dit gratis servicenummer systeem vrij prijzig, waardoor alleen bedrijven die veel telefoontjes ontvingen, zoals hotels of vluchthavens er gebruik van maakte. De verwachtingen van het systeem waren niet hoog en toch verspreidde de gratis servicenummers snel door de hele Verenigde Staten. 25 jaar na de introductie van InWATS waren al 40% van de telefoongesprekken over lange afstand in het netwerk van AT&T via gratis servicenummers.

De gratis servicenummers werden al vanaf de jaren ’60 in de Verenigde Staten gebruikt, maar de introductie in Europa was pas veel later. In 1985 introduceerde Britisch Telecom “Linkline”. Dit was een gratis servicenummer systeem met 2 nieuwe prefix codes, namelijk 0345 en 0800. Voor gesprekken naar de 0345-nummers werd eerst het lokale tarief betaald en de 0800-nummers waren gratis. Later werden deze nummers bekend als “lo-call” en “freefone” nummers.

In Duitsland kwam de Deutsche bundespost met een “0130 Service” systeem. Bellers konden tegen lokaal tarief naar deze nummers bellen en in 1990 werden deze nummers gratis. Op 1 januari 2001 werden alle 0130-nummers vervangen door 0800-nummers en deze nummers werden de standaard.

In de jaren ’80 werden in de meesten Europese landen gratis 0800 nummers geïmplementeerd.

En nu….

Dankzij de lopende digitalisering is het tegenwoordig mogelijk om het (gebelde) nummer op te splitsen van de connectie, waardoor het makkelijker is om nummers te porteren of door te schakelen. Vroeger bleef een gratis servicenummer altijd bij dezelfde provider, maar tegenwoordig is het mogelijk om uw nummer te porteren naar een andere serviceprovider. Daarnaast service welke geleverd kan worden in het huidige “intelligente netwerk” is een stuk flexibeler geworden. Het routeren van een gratis servicenummer gebeurt tegenwoordig zonder rompslomp. Dat brengt dit verhaal tot onze dienstverlening van gratis servicenummers en wij zijn u graag van dienst!

In het volgende artikel zullen we meer vertellen over de digitalisering van telecommunicatie.

Als u vragen heeft, neem gerust contact met ons op of laat hieronder een reactie achter.

  Neem Contact Op!

De geschiedenis van telecommunicatie
1. Deel 1- Telefonie en hoe het allemaal begon
2. Deel 2 – De Snelle Groei
3. Deel 3 – Het oversteken van de oceaan
4. Deel 4 – Netnummers en de eerste “mobiele” telefoon
5. Deel 5 – De eerste mobiele telefoon
6. Deel 6 – De geschiedenis van gratis servicenummers
7. Deel 7- Telefonie in het digitale tijdperk

Neem Direct Contact Op!

I-Plus

Hoofdkantoor
Prof. J.H. Bavincklaan 2-4
1183 AT Amstelveen
Nederland

Registratie
KvK-nummer: 341 70 541
BTW: NL0019.43.155.B02

Contact gegevens
[T] 0800 – BELIPLUS
( 0800 – 2354758 )
[F] 0800 – FAXIPLUS
( 0800 – 3294758 )
[M] info@i-plus.nl

logo i-plus

Copyright I-Plus – Alle rechten voorbehouden.